Rozhovor s QZB (Critical Music)

Pomalu nám začíná jaro, což znamená, že léto už se také nezadržitelně blíží! Critical Music letos slaví své 20. narozeniny a součástí jejich velkolepého turné je také Madhouse stage takeover v rámci Let It Roll 2022. My jsme na slovíčko odchytili jeden z klenotů jejich současného týmu, švýcarské duo QZB, abychom s nimi probrali jejich aktuální hudební dobrodružství a ještě mnohem víc.

 

 

Ahoj kluci, jak se máte, co děláte, a jaké jsou vaše pocity, když si uvědomíte, že se snad nadobro vrací klubovky a festivaly ve formátu, na jaký jsme bývali zvyklí?

Ahoj! Docela jsme si poslední dobou mákli. Velkou část pandemie jsme strávili tím, že jsme stavěli nové studio, taky jsme začali dávat dohromady naše debutové album, a taky jsme se pouštěli do nových výzev v rámci naší “normální” práce. Během těch dvou let jsme zažili pořádnou sinusoidu pocitů, jednou dole, jednou nahoře, a to hlavně z pohledu kreativity, ale tím, jak se pomalu vracíme do normálu, se teď o to víc těšíme na to, co nás v následujících měsících čeká.

 

Čas letí a letos už je to 5 let, co spolupracujete s Critical Music. Jak to celé začalo a jak celou dosavadní spolupráci teď zpětně hodnotíte?

Critical Music byl vždy náš oblíbený label, fascinoval nás jejich pokrokový přístup, ať už k hudbě samotné, tak i ke všemu, co k tomu patří. Po vydání “Opposition EP” na Flexout Audio jsme se z ničeho nic ocitnuli na Kasrově radaru a pár dní na to nám Tom Bassi (majitel Flexoutu) poslal video, jak Kasra hraje naše tracky na Boomtown festivalu. Už z toho jsme byli nadšení, navíc se nám nedlouho poté Kasra ozval i napřímo s nabídkou vydat naši hudbu na Criticalu. A tím začal náš takřka rodinný a už poměrně dlouho trvající vztah se šéfem Kasrou, i s label manažerem Badgerem. Pro nás to v té době znamenalo obrovskou poctu a výzvu zároveň, vrhli jsme se do práce ve studiu s novým zápalem a hladem po tom, abychom zvukově dosáhli nové úrovně. Celé tohle období pak vyvrcholilo naším labelovým debutem, EPčkem SYSTEMS009.

 

Začali jste se sérií EPček, ale celkem nedávno jste změnili formát svých releasů s představením série Perspectives. Řeknete nám něco víc o důvodu k této změně a třeba i o tom, co pro nás ve studiu chystáte letos?

Vždycky jsme inklinovali k tvorbě kompaktnějších a větších releasů, takže nám v tomhle ohledu EPčka dávala smysl. Zapadalo to i do naší estetické vize, kdy jsme chtěli přinášet jen to, za čím si opravdu stojíme, ještě navíc v rámci kreativní spolupráce s naším dobrým kamarádem Thomasem Steinerem (Steiner-Grafik) na vizuálech, abychom z každého releasů vytěžili v daný moment z našeho pohledu maximum. Pořád jsme, co se naší tvorby týče, až trochu posedlí perfekcionisti, zároveň jsme ale chtěli být s rozvrhem našich releasů flexibilnější a spontánnější, takže jsme se rozhodli přijít se sérií Perspectives. Je to pro nás platforma, v rámci které na sebe ani na ostatní nemusíme být tak přísní, a nemusíme mít tak vše předem do puntíku promyšlené. Jak už jsme zmiňovali na začátku, aktuálně nás zaměstnává především práce na albu, takže se plně soustředíme na něj, ale i přesto chystáme letos vydat pár dalších singlů a remixů.

 

Dost často poslední dobrou spolupracujete se jmény jako Rider Shafique a Charli Brix. Jak jste se dali dohromady a váže se k vašemu setkání nějaká speciální historka?

Vždycky jsme rádi spolupracovali s vokalisty, to kreativní rozpoložení je pak úplně jiné, než kdy na tracku děláme sami. Komunikace a interakce mezi MC, zpěvákem a producentem je magická, když se podaří chytit ten správný vibe, a emoce i nápady pak lítají sem a tam. Inspirace je často výsledkem práce několika různých myslí, i proto jsme už poměrně brzo v našich začátcích vytvořili duo a spolupráce nám takhle nejvíc vyhovuje.

S Charli jsme se dali dohromady skrz Toma Bassiho z Flexoutu a hned jsme si společně sedli. Milujeme spolupráci s ní, protože je to talent v té nejčistší formě. To samé platí i pro Ridera, jehož poetické schopnosti jsme obdivovali už od té doby, co jsme ho poprvé zaslechli na albu “Self”, které stvořil Om Unit.

 

Pár dnů zpět jste se zapojili do projektu/kompilace “Together With Ukraine” s trackemPinwheel”, který je výsledkem vaší druhé spolupráce s GLXY – poprvé jste spojili síly na “Yes Jah”. Byla to jednorázová věc nebo plánujete v brzké době nějakou další spolupráci?

Když jsme začali na Criticalu, byli jsme v takovém produkčním rauši. Všechny tracky a spolupráce jsme dokončovali hrozně rychle a zároveň jsme s nimi byli spokojení. I “Yes Jah” vzniklo během téhle fáze. Nám se vždycky hudba GLXY moc líbila, takže spolupráce s nimi byla tak nějak přirozená. Chtěli jsme v tvorbě s nimi pokračovat, ale měli jsme toho sami hodně a oni také, takže nám vlastně zůstala jen jedna další rozpracovaná věc, která nějakou dobu ležela v trezoru. S tím, jak rychle bylo potřeba zapojit se do projektu “Together With Ukraine”, nám dávalo smysl konečně “Pinwheel” dotáhnout a poslat do světa. Co se spoluprací obecně týče, hodně to pro nás závisí na náladě, načasování a dalších zdrojích, takže nic slíbit nemůžeme, ale moc rádi bychom s klukama zase někdy něco ve studiu upekli.

 

Když vezmeme váš zvuk, je hodně specifický, unikátní v tom, jak balancuje na hraně celkem minimalistického deepového a tech zvuku, zároveň ale umíte občas i pořádně zatopit pod kotlem nebo nás potěšit hezkou melodickou skladbou. Pracujete momentálně na nějaké takové “třešnicce” nebo něčem pro vás úplně netradičním?

V rámci naší tvorby se vlastně pořád snažíme přicházet s něčím netradičním, je to základní stavební kámen naší kreativity – vždycky prozkoumávat neobjevená zákoutí a zkoušet nevyzkoušené, abychom našli to, co s námi bude rezonovat. Nikdy nepřemýšlíme v rámci zaběhnutých vzorců, pokaždé náš tvůrčí proces začínáme trochu jinak, a když máme pocit, že to funguje, tak se toho držíme až do konce.

Vzhledem k tomu, že náklady na normální živobytí ve Švýcarsku jsou velmi vysoké, žít jen z tvorby hudby pro nás nikdy nebylo možné. Zní to možná depresivně, ale zároveň je to pro nás osobně hrozně osvobozující. Zbavuje nás to tlaku a očekávání, nemusíme být “pořád hot” a jen chrlit tuny nové muziky pro to, abychom zůstali relevantní. Děláme to z lásky k procesu, užíváme si tvoření hudby v softwaru a možnosti svou estetickou vizi transformovat do zvuků. A je samozřejmě super mít v tomhle od kluků z Criticalu plnou podporu. Nakonec všichni jednou skončíme stejně.

A abychom odpověděli na otázku – jo, na albu čekejte spoustu netradičních věcí.

 

Oba jste ze Švýcarska a my toho o tamní scéně upřímně zas tolik nevíme. Takže nám, prosím, povězte, jaké to tam je, a máte v hledáčku nějaké horké domací talenty, kteří brzo prorazí i za hranice?

Thomas je původem z Německa, ale tím, že ve Švýcarsku pracuje a žije přesně na hranicích, bereme ho za vlastního 🙂 Švýcarsko má jinak poměrně malou, ale zároveň aktivní komunitu promotérů, fanoušků a producentů, která se rok co rok rozrůstá. My osobně v Baselu děláme každý měsíc mejdan s názvem “RANDOM”, který letos slaví už desáté výročí svého trvání. Skrz něj se snažíme zprostředkovávat spíš okrajovější a pokrokovější hudbu ve srovnání s mainstreamovějšími mejdany. Aktuálně pomáháme jako mentoři jedné velmi talentované švýcarské slečně, takže vřele doporučujeme sledovat switch/case!

https://www.instagram.com/giuliaswitchcase/

Loni v létě jsme hráli na akci v Lucernu a odchytili si nás dva mladíci. Během lockdownu jim akorát bylo 18 a byl to jejich úplně první drum & bassový mejdan, kam přišli hlavně kvůli nám. Byl to jeden z nejlepších pocitů v naší kariéře, mít možnost vidět, jak významný dopad my osobně máme na místní scénu, a že tak přímo můžeme mladé lidi nadále inspirovat k tomu, aby také přispěli do toho našeho švýcarského drum & bassového vesmíru.

 

Bene, víme, že ses nedávno oženil, tak jak zatím prožíváš manželský život? Víme taky, že pracuješ pro švýcarskou národní televizi, řekl bys nám, co přesně tam děláš? A Thome, co tvoje práce? Je něco, na co jsi specificky hrdý mimo hudební pole?

Ben: Mám se momentálně fakt dobře. Po 12 společně strávených letech jsem si vzal tu nejlepší ženu na světě, abych to zpečetil, byl to nejlepší den v mém životě. Momentálně pracuju pro dětský kanál švýcarské národní vysílací korporace na tvorbě YouTube show, která má za cíl hravou formou ukazovat životy dětí různých kultur. Natáčíme s dětmi z celého světa, povídáme si s nimi o jejich kulturním dědictví, a o jejich vlastním vnímání života a dospívání ve Švýcarsku. Cílem tohoto programu je dát ostatním dětem možnost dozvědět se něco víc o různých kulturách a nakouknout pod pokličku denního života dětí odlišného původu. Světu drum & bassu je tohle velmi vzdálené, ale pro mě osobně je to velmi obohacující zkušenost, za kterou jsem nesmírně vděčný.

Thom: Já pracuju na částečný úvazek pro jednu švýcarskou marketingovou agenturu a pak se jako freelancer podílím na spoustě dalších projektů, většinou mediálně zaměřených.

Během posledních pár let jsem našel zálibu v dalších kreativních oblastech jako jsou video produkce a 3D animace, což pro mě bylo i velmi inspirativní v rámci mé osobní hudební tvorby. A doufám, že se to naplno projeví s vydáním našeho alba.

Jinak jsem obzvlášť hrdý na kreativní prostředí, kterého jsme aktuálně součástí a také na naše přátele na scéně i mimo ní. Naše nové audio a video studio se stalo centrálním bodem pro celý náš kreativní kroužek přátel, a umožňuje všem volnost v rozvoji, i možnost inspirace a podpory ostatních.

 

Hráli jste jak na Let It Roll Winter, tak i na letním festivalu, na co se s vaším nadcházejícím návratem nejvíc těšíte? Je pro vás Česká republika v něčem zvláštní?

Do České republiky se vždycky rádi vracíme, protože to tu pro nás má opravdu speciální vibe. Lidi, krajina, architektura, životní styl, téměř vše je na východ od nás kouzelné, a nabízí kontrast k tomu, co zažíváme doma každý den, a to je osvěžující. Let It Roll je pro nás pokaždé mejdan, na který se nejvíc těšíme, takže už se nemůžeme dočkat léta!

 

A na závěr si dáme rychlý rozstřel! Kluby nebo festivaly?

B: Malé kluby i festivaly mají obojí něco do sebe, ale když mluvíme o LIRu, tak festivaly!

T: Já zbožňuju hraní na festivalech, ale na malých, temných a intimních prostorách je něco extrémně magického. Koneckonců je to o tom vajbu, ne o tom, kolik lidí stojí pod pódiem.

 

Denní nebo noční mejdany?

B: 100% noční.

T: Rozhodně noční.

 

90s nebo 00s drum & bass?

B: 00’s drum & bass, ale ještě víc10’s deep drum & bass, to je pro mě osobně vrchol žánru.

T: 00’s, ale éra v letech 2011 až 2013 pro mě bude navždycky tou, co na mě měla největší vliv.

 

Hory nebo moře?

B: Moře, protože ve Švýcarsku žádné nemáme.

T: Hory, miluju ty mystické a nadpozemské scenérie, které vytváří.

 

Kočky nebo psi?

B: Ptáci!

T: To je jak vybrat si mezi vlastníma dětma. Takže rozhodně obojí.

 

Díky za váš čas a moc se těšíme na viděnou na festivalu už za pár měsíců!

Díky za vše! x T&B-


KOUPIT VSTUPENKY

FACEBOOK EVENT

LET IT ROLL MERCHANDISE