History of NOISIA

V historii Drum & Bassu nenajdeme mnoho jmen, které by se o vývoj žánru zasloužily tak výrazně, jako tohle holandské trio. Na začátku všeho byla vize…tedy přesněji řečeno videokazeta s nápisem VISION, kterou někdo omylem vložil do přehrávače opačně. Tak se zrodila NOISIA.

 

Projekt, který se během téměř 20 let své existence nesmazatelně zapsal do paměti všech dnb fanoušků bez rozdílu. Projekt, který od slavné otázky na diskuzním fóru Dogs On Acid “co je to ten reese?”, došel až k releasům na prakticky všech stěžejních labelech. RAM Records, Renegade Hardware, Moving Shadow, Shogun Audio, Subtitles Music, Virus Recordings, Quarantine, Metalheadz…a seznam pokračuje dál. Projekt, který šel proti proudu a sjednotil veškerou svou tvorbu, a to i v rámci jiných (sub)žánrů, pod jediný alias (aneb kdo si dnes vzpomene na Drifter, Hustle Athletics nebo Frizz). A v neposlední řadě projekt, který jako jeden z prvních založil vlastní label. A ne jen jeden. Kromě outletu věnovaného primárně vlastní drum & bassové tvorbě Vision Recordings i non-dnb tvorbě věnovaný label Division Recordings, a v neposlední řadě také label věnovaný experimentálnějšímu/alternativnímu dnb zvuku Invisible Recordings. A projekt, který navzdory ohlášenému rozpadu bude prostřednictvím svých individuálních členů bezesporu ovlivňovat vývoj aktuální elektronické hudby i nadále. Ale nepředbíhejme a pojďme si dosavadní kariéru téhle trojky projít pěkně popořádku.

 

Jejich společná pouť započala v roce 2003, kdy Nik a Thijs přibrali do party Martijna. V únoru toho roku dokončili svůj první společný drum & bassový track “Tomahawk”, na kterém spolupracovali s americkým producentem Mayhemem. O rok později už debutovali na jednom ze stěžejních labelů dnb scény, Subtitles Music, norského DJe a producenta TeeBeeho se singlem “Hubcap/Backdraft”. Přelomovým rokem v počátku jejich kariéry byl pak ten následující, 2005. Singly na Shogun Audio a Renegade Hardware, EPs na Subtitles Music s názvem Monster a především legendární Block Control na Moving Shadow. Pod pseudonymem Drifter dále singly “Come True/Leola” na Horizons Music a “Close To Me (Matrix Remix)/She Gives Me Forever” na Timewave Audio. Přidali k tomu spolupráce s legendárními Bad Company, ale i se svými pozdějšími častými souputníky, kterými byli jejich krajani Black Sun Empire, novozélandští The Upbeats a německé (tehdy ještě) duo Phace. Oficiálně zremixovali Konflict a jejich stěžejní dnb hymnu z přelomu tisíciletí, “Messiah”, neoficiálně pak synth-popovou skupinu Visage a jejich hit “Fade To Gray”. A aby toho nebylo málo, založili svůj první vlastní label, Vision Recordings, který otevřeli singlem “The Tide/Concussion”. Před Noisií se prostě nešlo schovat, během pár měsíců o nich věděl celý drum & bassový svět a 3 kluci, co teprve o 2 roky dříve začali vydávat muziku, toho museli mít nad hlavu. Na vavřínech ale neusnuli.

 

V roce 2006 pokračovala jejich spanilá jízda releasy na vlastním labelu Vision, singlem pro RAM Records “Facade/Moonway Renegade”, Virus Recordings “End Game/Unveil”, Subtitles Music “Shower For An Hour/Moon Palace” ve spolupráci s TeeBeem či remixy tracku “Painkiller” od The Freestylers a Pendulum i další osmdesátkové klasiky “Sweet Dreams” od Eurythmics. Došlo taky na vydání prvního breakbeatového EP s názvem “Lekker”, poprvé a naposledy pod pseudonymem Hustle Athletics. Jako Noisia pak vypustili do světa i první house track, “Gutterpump”. Na ten v roce 2007 plynule navázali založením nového labelu Division Recordings, věnovanému právě ne-drum & Bassové tvorbě, s debutovým singlem “Yellow Brick/Raar”. Nechyběly ani další drum & Bassové releasy, třeba “Exodus”, ve spolupráci s Mayhemem a legendárním MC KRS-One. Ačkoliv Noisia produkovala jak na běžícím páse, laťku kvality nastavila proklatě vysoko. Téměř každý jejich release z tohoto období má dodnes své fanoušky a můžete ho celkem pravidelně slyšet hrát DJs napříč kluby a festivaly. “Diplodocus” na Quarantine, “Stigma” na Vision, minimalistický singl “The Bells/Last Look” na Metalheadz, “Deception” na RAMu nebo premiérová spolupráce s hip-hopovým projektem Foreign Beggars “Contact”, kterou následně i zremixovali do dnb verze. Nechyběli další releasy na Division, remixy Robbieho Williamse, Hadouken!, Mobyho, Dona Diabla s Examplem, The Prodigy i Skrillexe. V tomto období také vyprodukovali několik alb pro umělce jako Tasha Baxter, Krause či Hadouken!.

 

Celá tahle neskutečně nabitá produkční éra vyvrcholila v roce 2010 vydáním debutového alba “Split The Atom”. Album obsahovalo několik již předtím vydaných singlů (např. Machine Gun) a plynule přecházelo mezi různými žánry i produkčními polohami, které Noisia během své dosavadní kariéry představila. Navzdory pozitivním recenzím v hudebním tisku bylo jeho přijetí v rámci drum & bassové komunity vlažnější, nejčastěji proto, že neobsahovalo víc nových dnb tracků a znělo příliš experimentálně. Ani po albu však nenastal u Noisie produkční útlum. Ještě v témže roce vydali na Vision singl “Brain Bucket/Falling Through”, na prvním jmenovaném tracku se podíleli legendární Ed Rush & Optical, na druhém neméně populární Spor a dále pak deepovější “Driftwood” ve spolupráci s Iciclem. Založili také svůj v pořadí třetí label Invisible Recordings, který měl být věnovaný experimentálnější drum & bassové tvorbě ostatních producentů a na úvodní 2 EP na labelu přispěli hned třemi tracky, které s nimi vytvořili Phace, Joe Seven a Alix Perez. V roce 2011 se prezentovali velmi oblíbeným collabem s Phacem nazvaným “Program”, dalším singlem na Vision, spoluprací s Hybrisem “Crystalline” nebo také debutem na deadmau5ově labelu mau5trap, “Tommy’s Theme”. Tomu ale předcházel remix deadmau5ova singlu “Raise Your Weapon”, ke kterému přibyly i remixy pro Icicla, Labrinth, Katy Perry či Ram Trilogy (ten už ale tou dobou ležel v šuplíku 4 roky).

 

V následujících letech už se zběsilé tempo releasů trochu zklidnilo, nic to ale neubralo na schopnosti Noisie produkovat jednu hitovku za druhou. “Dustup”, “Blindfold” a především “Dead Limit” (ve spolupráci s The Upbeats), “Asteroids” (ve spolupráci s Prolixem), “MPD” (ve spolupráci s Phacem), “Reptilians” (ve spolupráci s Mefjusem a Hybrisem), “Feed The Machine” ve spolupráci s Black Sun Empire a remix jejich klasiky “Arrakis” nebo remixy “Nothing Matters” Marka Knighta či “Smack My Bitch Up” The Prodigy…a mnohé další. Došlo i k re-edici alba Split The Atom, které bylo doplněno o nový track “Could This Be” a několik remixů. V mezičase také stihli vytvořit superprojekt I Am Legion s již zmiňovanými Foreign Beggars a vydat rovnou i stejnojmenné album. Z něho vyčnívala především až mimozemsky znějící skladba “Make Those Move”. Důkazem o její výjimečnosti budiž fakt, že i přes ne-drum & bassové tempo ji v době vydání nesporadicky hráli dnb DJs a producenti ve svých setech…kdo byl na Let It Rollu 2013 v Benešově, ví. Noisia také v roce 2013 vyprodukovala kompletní soundtrack k videohře DmC: Devil May Cry. V roce 2015 došlo dost možná k nejpamátnějšímu momentu v historii ankety Drum&Bass Arena Awards. Cenu za nejlepší živé vystoupení si totiž odnesla Noisia, a i přesto, že žádnou live show nikdy neabsolvovali. I to bylo určitě motivací v následujícím roce fanouškům A/V show konečně nabídnout. Nu a jak se dalo u tohohle tria čekat, show to byla naprosto strhující. “Outer Edges” si premiéru odbyla na Let It Rollu 2016 a dala jméno též druhému albu, které Noisia vydala jen o pár dní později, 5. srpna. Původně mělo album vyjít až v září, ale internetoví piráti se postarali o jeho únik paradoxně jen několik minut před premiérou zmíněné live show. Samotné vystoupení tím ale rozhodně neutrpělo, což vám potvrdí každý, kdo ho tenkrát viděl. A upřímně, byli tam tenkrát všichni. DJs a producenti, kteří také vystupovali festivalu, stáli mezi fanoušky, všichni společně s bradou spadlou až na zem. Po skončení oné show několik přítomných producentů nezávisle na sobě prohlásilo, že mají chuť s tvorbou hudby přestat, protože k tomuhle se nikdy nepřiblíží. Tak silně to tenkrát (nejen) na ně zapůsobilo. Album pak po vzoru prvního opět proplouvalo mezi žánry a v diskografii Noisie patří k jejich nejtvrdším počinům. “Outer Edges” se dočkalo i remixového alba obsahujícího alternativní verze skladeb, které se objevily na albu, a dalšího remixového EP, na kterém Noisia představila re-edice svých dřívějších skladeb ve speciálních aranžmá pro stejnojmennou live show.

 

Po kratší odmlce se pak Noisia prezentovala několika remixy (např. žánrové klasiky “Hold Your Colour” od Pendulum, “Ember” od Camo & Krooked či vlastní revizí tracku “Asteroids”) a především v rámci spolupráce s dalšími producenty. S Black Sun Empire spolupracovali na “The Veil”, s The Upbeats vydali tracky “Shibuya Pet Store”, “Long Shadows” nebo “Halcyon”, Phace přispěl ke vzniku “Deep Down” či “non-responsive”, s Mefjusem stvořili “Foundations”, s Two Fingers “Dzjengis”, s Formerem “Cleansing”, sami přišli s temnou atmosférickou “The Hole, Pt. 1” a naposledy (těžko říct, jestli jen aktuálně či doopravdy) hostovali na tracku “Supersonic (My Existence)”, pod který se podepsali také Skrillex, josh pan a Dylan Brady. V posledních letech bylo vidět, že jednotliví členové Noisie se čím dál častěji věnují vlastním projektům, což vyústilo v šokující oznámení rozpadu tria. V prohlášení zveřejněném 17. září 2019 bylo též ohlášeno závěrečné společné turné “Farewell Tour”, které se mělo sestávat z několika klubových a festivalových vystoupení v průběhu roku 2020. Z důvodu koronavirové pandemie bylo ale turné odsunuto a v současnosti není jisté, v jakém časovém horizontu proběhne a kdy se Noisia nadobro rozloučí se svými fanoušky. Na každý pád Thijs má za sebou od roku 2017 několik releasů pod pseudonymem Thys, se kterým se věnuje čím dál experimentálnějším polohám elektronické hudby. Kromě spoluprací s Amonem Tobinem, Lordelem či Nordpool Orchestra také stvořil soundtrack k baletní audiovizuální show “Sleeping Beauty Dreams”. V roce 2020 pak oznámil vznik nového projektu ILY, v rámci kterého spolupracuje se Skrillexem, na jejich první společný release však zatím stále čekáme. Martijn je součástí populárního EDM dua Zonderling, které se díky skladbě “Crazy” (ve spolupráci s Lost Frequencies) prosadilo i do komerčních rádií a hudebních žebříčků, a Nik po založení house dua Body Ocean (společně s Jeremym z The Upbeats) v úvodu roku 2021 představil i nový drum & bassový alias, Sleepnet. Dále také pracují na produkci hudby pro jiné umělce, nejčastěji pod pseudonymem Nightwatch – pod ním od roku spolupracovali se jmény jako Alexis Jordan, Kraantje Pappie, Korn, Dope D.O.D., Fox Stevenson či Zac Brown. Ačkoliv tedy projekt NOISIA končí, představuje to jen uzavření jedné, byť legendární, kapitoly a kreativní géniové Martijn, Nik a Thijs i nadále spoluvytváří směr žánru elektronické hudby.

 

Na Let It Roll: SAVE THE RAVE tak dojde pravděpodobně k jednomu z posledních vystoupení projektu NOISIA, který psal nejen historii žánru, ale spolu s námi také historii festivalu. Vstupenky na festival jsou stále v prodeji (do vyprodání omezené kapacity) a my už se nemůžeme dočkat, co si pro nás tahle holandská trojka připraví tentokrát. Tak co, který track od Noisie je za vás ten “nej” a na které jejich vystoupení na Let It Rollu vzpomínáte nejraději?

 

 


KOUPIT VSTUPENKY NA SAVE THE RAVE

FACEBOOK UDÁLOST SAVE THE RAVE